Pengenalan : Apa itu Mentega Shea?

Apa itu Mentega Shea?

Mentega Shea adalah pesisir lemak berwarna putih atau gading  diekstrak daripada kacang pokok shea Afrika . Mentega Shea adalah trigliserida (lemak) yang diperolehi terutamanya daripada asid stearik dan asid oleik. Ia digunakan secara meluas dalam kosmetik sebagai pelembap, obat penawar atau losyen. Mentega Shea boleh dimakan dan digunakan dalam penyediaan makanan di Afrika. Kadang-kadang industri coklat menggunakan mentega shea dicampur dengan minyak lain sebagai pengganti mentega koko, walaupun rasa adalah nyata berbeza. 



                           Pokok Shea                                                                            Krim & Kacang Shea
                    
Perkataan Bahasa Inggeris "shea" berasal dari s'í, nama pokok dalam bahasa Bambara di Mali. Ia juga dikenali sebagai Karite dalam bahasa Wolof di Senegal. Di sesetengah tempat di Afrika Barat, mentega shea disebut sebagai Ori. 




Sejarah 







Akaun seawal Mesir Cleopatra bercakap tentang kafilah balang tanah liat yang mengandungi mentega shea berharga untuk penggunaan kosmetik. Katil pengebumian raja-raja awal telah diukir pada kayu pokok shea. Mentega Shea penjagaan kulit dan memulihkan penyakit telah mula dimanfaatkan beribu-ribu tahun yang lalu. 


Sejarah shea sebagai komoditi yang berharga dapat dikesan kembali ke Mesir purba, di mana mentega shea adalah dan terus digunakan untuk melindungi rambut dan kulit daripada matahari sengit dan angin panas kering padang pasir Afrika dan savana.




Komposisi dan sifat



Ekstrak mentega Shea adalah lemak kompleks bahawa sebagai tambahan kepada banyak komponen nonsaponifiable (bahan-bahan yang tidak boleh ditukar sepenuhnya ke dalam sabun oleh rawatan dengan alkali) mengandungi asid lemak berikut: asid oleik (40-60%), asid stearik (20-50% ), asid linoleik (3-11%), asid palmitik (2-9%), asid linolenik (<1%) dan asid arakidonik (<1%). 



Mentega Shea cair pada suhu badan. Penyokong penggunaannya untuk penjagaan kulit mengekalkan bahawa ia menyerap dengan cepat ke dalam kulit, bertindak sebagai "refatting" ejen, dan mempunyai mengikat air-sifat yang baik. 


Mentega shea yang diekstrak daripada kacang shea yang kaya dengan vitamin dan mineral, adalah penting untuk kewujudan harian rakyat kerana ia digunakan untuk meningkatkan "rasa, tekstur, dan penghadaman satu hidangan serantau utama" sebagai medium memasak. Aktiviti-aktiviti lain yang berkaitan dengan mentega shea yang meningkatkan pendapatan kewangan rakyat miskin terdiri daripada digunakan sebagai bahan untuk membuat kosmetik, coklat (sebagai pengganti mentega koko) aplikasi farmaseutikal dan sabun. 



Pengeluar sabun kebiasaannya menggunakannya  dalam jumlah yang kecil (5-7% daripada minyak dalam resipi) kerana ia mempunyai harta meninggalkan sejumlah kecil minyak dalam sabun. Kegunaan lain termasuk sebagai lilin kalis air, untuk rambut dan lilin untuk membuat. Potensi eksport adalah disebabkan oleh pengeluaran perindustrian di Eropah untuk pemisahan ke stearin untuk digunakan dengan "lemak koko setara atau improvers (CBEs / CBIS) dan marjerin, dan pecahan minyak yang digunakan sebagai asas bernilai rendah untuk marjerin dan sebagai komponen makanan haiwan. Penggunaannya juga menyatakan dalam instrumen perkusi Afrika tradisional untuk meningkatkan ketahanan kayu (seperti ukiran cengkerang djembe), kering gourds labu, dan tali penalaan kulit. 


Rujuk Amerika Shea Butter Institute (ASBI) bagi 21 sebab untuk menggunakan Shea Butter.


Perubatan 

Mentega Shea kadang-kadang digunakan sebagai asas untuk salap perubatan. Sebahagian daripada bahan kimia terpencil dilaporkan mempunyai ciri-ciri anti-radang, emolien dan pelembap. Mentega Shea telah digunakan sebagai losyen sunblocking dan mempunyai kapasiti terhad untuk menyerap sinaran ultraungu. Di Ghana, mentega shea, tempatan yang dikenali sebagai nkuto (Akan) atau Nku (Ga) digunakan sebagai losyen untuk melindungi kulit semasa musim Harmattan kering .
Di Nigeria mentega shea digunakan bagi pengurusan resdung dan melegakan kesesakan hidung. Ia juga diurut ke dalam sendi dan bahagian-bahagian badan di mana kesakitan dialami.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Khasiat dan kebaikan penggunaan Shea Butter?

Pengenalan - Shea Butter