Mentega Shea Untuk Seisi Keluarga



Mentega Shea, atau nama saintifik adalah Butyrospermum Butyrospermum, telah digunakan oleh manusia selama beribu tahun. Berasal di barat Afrika, ia adalah sukar untuk berkembang dan didapati terutamanya di semak duri itu. Tiada ladang mentega shea-pokok tumbuh liar tanpa bantuan baja atau racun perosak. Itu lebih baik daripada organik!

"Ini ' pokok memberi ' menghasilkan buah-buahan dan mentega untuk makan, dan kulit kayu dan daun untuk kesihatan yang lebih baik. Wanita mendapati ‘kekal muda’ dari kebanyakan sifat-sifatnya. Mereka menuai, musnah, tukang masak, menguli dan membentuk bola shea untuk menjual di pasaran. "

Mentega Shea terdiri daripada trigliserida, palmitik, stearik, asid lemak oleik dan linoleik, ester lilin, unsaponifiables dan protein. Unsaponifiables memberi mentega shea properti emolien dan anti-radang dan menggalakkan penembusan bahan-bahan aktif ke dalam kulit.

Terutamanya yang kaya dengan:
Vitamin A (retinol): membantu untuk nada, memperbaiki penampilan, melindungi daripada kekeringan dan meremajakan kulit penuaan dengan merangsang sintesis kolagen
Vitamin E (tokoferol): melambatkan penuaan kulit, mengurangkan kedalaman kedut, mempunyai kesan anti-radang, melindungi terhadap sinar UV, meningkatkan peredaran mikro kulit
Vitamin F (asid linoleik, asid lemak): melembapkan lapisan kulit atas dengan mencegah penyejatan air

Beberapa kegunaan
Di kedai-kedai anda akan mencari produk yang bahan utama adalah mentega shea. Produk ini termasuk siang dan malam krim, losyen badan, gel pengelupasan, pelembap bibir, topeng muka, sabun, produk bayi dan banyak lagi. Anda juga akan mendapati mentega shea tulen.

Mentega Shea mempunyai banyak faedah:
Menyuburkan dan menjana semula kulit
Memberi kelembapan yang mendalam dan berkekalan
Membantu mengurangkan kedalaman kedutan dan menghalang kedutan baru
Menggalakkan nada kulit yang lebih baik (kesan mengangkat)
Mempunyai kesan antioksidan, anti-radang dan penyembuhan
Melindungi kulit daripada kesan kerosakan angin, matahari dan sejuk

Bagi atlet, apabila mentega shea digunakan untuk otot dan sendi adalah sangat berguna semasa pemulihan dengan membenarkan lebih cepat dan saliran yang lebih baik, dan membantu menghilangkan toksik atau racun dari otot.

Mentega Shea sudah cukup untuk kerosakan rambut oleh angin, kolam atau air laut, atau rawatan kimia (pewarna). Sapukan mentega shea tulen ke hujung rambut, biarkan selama dua puluh minit dan bilas. Untuk perlindungan yang lebih baik, kot rambut anda sebelum terjun ke dalam kolam renang atau laut.

Untuk memudahkan penggunaan, cubitkan sedikit mentega shea tulen di dalam tangan anda untuk menjadikannya lebih lembut dan lebih mudah dibentuk. Digunakan dalam jumlah yang kecil, ia menjadi lebih lembut daripada haba badan dan seterusnya mudah untuk disapukan.

Semua bahagian-bahagian badan yang kering (siku, lutut dan tumit) mendapat manfaat daripada rawatan setiap hari. Mentega Shea menunjukkan keberkesanan hebat dalam musim panas untuk tumit retak, menjadikan mereka lembut dan satin. Sapukan kepada melecur yang ringan atau kecederaan untuk mempercepatkan penyembuhan-kesan penyembuhan dan anti-radang mentega shea adalah suatu legenda.

Semasa mengandung mentega shea membantu mencegah stretch mark. Antara manfaat yang lain, ia juga meningkatkan ketegangan payudara.

Kesimpulannya, terdapat banyak sebab-sebab yang baik untuk memasukkan mentega shea dalam rutin penjagaan harian anda. Untuk kredit yang besar, mentega shea adalah produk perdagangan yang sesuai, bahan yang sama sekali sihat dengan banyak dan pelbagai manfaat, amat berpatutan dan tidak diuji pada haiwan.


Anda akan teruja: Cubalah – Ia adalah untuk dimiliki!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Khasiat dan kebaikan penggunaan Shea Butter?

Pengenalan - Shea Butter

Pengenalan : Apa itu Mentega Shea?